Spletna stran ZAPS uporablja piškotke, s katerimi si pomagamo pri zagotavljanju storitev. Nova evropska direktiva zahteva, da od vas pridobimo soglasje za namestitev piškotkov na računalnik in vam omogočimo upravljanje z njimi. Poleg internih piškotkov, ki so nujno potrebni za delovanje strani, uporabljamo analitične piškotke servisa Google Analytics. Z uporabo naših storitev se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke. V redu | Več o tem
SLO|ENG
išči
piši

novice

 

ZAPS uvedla elektronsko glasovanje - E-glasovanje za člane skupščine ZAPS – prestavnike regije 02 (Maribor)

13.11.2017 13:26

Letos uvajamo elektronske volitve. To je pomembno, saj bomo s tem omogočili članom bolj prijazen način glasovanja, postopek se s tem poenostavlja, saj ni potrebno pošiljati priporočene pošte.
S tem sledimo tudi toku časa primernim tehnologijam ter obenem racionaliziramo stroške samega postopka.
Kar pa je najpomembnejše, z enostavnejšim in uporabniku prijaznejšim načinom glasovanja olajšujemo sam postopek volitev, kar bo verjetno pripomoglo tudi k boljši volilni udeležbi, to pa je navsezadnje tudi namen demokatičnega odločanja.

Kandidacijski postopek za volitve člane skupščine ZAPS – prestavnike regije 02 (Maribor) se je v skladu s sklepom o razpisu volitev končal 25. oktobra 2017.
Volilni postopek za predstavnike regije 02 (Maribor) v Skupščini ZAPS bo tokrat potekal elektronsko z registracijo na spletni strain ZAPS z oznako “Volitve2017”.
Rok za glasovanje je odprt od 14. do 28. novembra 2017.
Z glasovanjem za člane skupščine – predstavnike regije 02 (Maribor) se istočasno izbira tudi predsednika regije.

Veseli smo, da je tokratna udeležba prijavljenih kandidatov za člane skupščine iz regije 02 Maribor res odlična. Člani regije lahko izbirajo med osmimi kandidati za štiri člane skupščine, kar daje volitvam še posebno težo in legitimnost.

Člane regije 02 tako vljudno vabimo h glasovanju, da oddajo svoj glas, izkoristijo svojo demokiratično pravico in izberejo svoje kandidate v skupščini Zbornice.

Aleš Prijon, predsednik ZAPS




Nova zakonodaja: ZUREP-2, GZ in ZAID

08.11.2017 19:33

Državni zbor je 24. oktobra 2017 sprejel paket treh zakonov, ki predstavljajo prenovo zakonodaje s področja gradenj in urejanja prostora, in sicer: Zakon o urejanju prostora (ZUREP-2), Gradbeni zakon (GZ) in Zakon o arhitekturni in inženirski dejavnosti (ZAID).

Zakoni so bili objavljeni v Uradnem listu dne 2. novembra 2017, veljati začnejo 17. novembra  2017, uporabljati pa se bodo začeli 1. junija 2018. Do takrat bo potrebno pripraviti vse podzakonske akte.

Novica STA ob sprejetju>
Objava zakonov v Uradnem listu RS>

ZAPS bo v bližnji prihodnosti za svoje člane pripravil predavanja o novi zakonodaji .

Komentar k novi zakonodaji:

ZAPS si je že vrsto let prizadevala za prenovo zakonodaje in opozarjala na anomalije v praksi in nevralgične točke na katerih se ustavljajo administrativni postopki.
Usklajevanje zakonov je potekalo v treh cikličnih krogih (osnutki zakonov v javni razpravi novembra 2015, dopolnjeni predlogi oktobra 2016 in dodatna medresorska obravnava v marcu 2017). Razprave so bile vključujoče, pripravljavec si je prizadeval, da bi v odprtem dialogu z vsemi deležniki uskladili in ponotranjili vse predvidene rešitve. To ni bilo enostavno, ker so se izhodišča in stališča posameznih resorjev, organizacij in interesnih skupin zelo razlikovala. Določene rešitve, ki bi morale biti sprejete na začetku celotnega procesa so bile sprejete tik pred koncem, kar je oteževalo proces usklajevanja, poleg tega je področje teh zakonov izredno obsežno in prepleteno.

V procesu nastajanja zakonodaje smo od začetka konstruktivno sodelovali. Prispevali smo nekaj pomembnih raziskav, ki so zakonodajalcu postavile ogledalo in opozorile na anomalije, in sicer:
-    analizo uporabljenih definicij v prostorskih aktih;
-    primerjalno analizo standardov za obračunavanje prostornin in površin ter za evidentiranje stavb; analizo projektne dokumentacije v pomurski regiji s poudarkom na analizi kakovosti projektne dokumentacije in (ne)odgovornem ravnanju s pooblastili;
-    primerjalno analizo problematike parcele,
ter predlogov celovitih rešitev, kot je npr.
-    predlog boljše ureditve postopkov in vsebine dokumentacije pod imenom ZGO-dba. Predlog je temeljil na sklenjenih scenosledih in optimizirano vsebino projektne dokumentacije v vsaki fazi postopka dovoljevanja, gradnje in evidentiranja s ciljem, da se zagotovi večja jasnost pri odgovornosti udeležencev, da je vsebina projektne dokumentacije sorazmerna z namenom določene faze (npr. pridobitev gradbenega dovoljenja), da se gradbeno dovoljenje pridobi v čim zgodnejši fazi in na ta način poveča pravna gotovost in varnost investicij, da se za vse projekte/objekte obvezno izdela Projekt za izvedbo (PZI), ki je osrednja garancija za zagotovitev bistvenih lastnosti in za dvig kakovosti gradnje, da projektanti obvezno sodelujejo pri gradnji in prevzemajo odgovornost za projektantske rešitve ter, da se zagotovi obvezno evidentiranje za vse objekte, saj je edino na ta način možno zagotoviti ustrezno podlago za enakopravno plačevanje dajatev.

Precej dobrih predlogov ZAPS-a ni našlo poti v predpise, zlasti v delu ki bi lahko prispevali k večji strokovnosti vodenja investicijskih postopkov in same gradnje. Prepričani smo, da se bomo čez določen čas, ko dozorijo okoliščine, ponovno pogovarjali o teh rešitvah. Potrebno je omeniti tudi dejstvo, da sami zakoni ne morejo rešiti sistemskih anomalij v ustroju in delovanju javne uprave, kot so premajhno število gradbenih inšpektorjev ter neustrezna strokovna zasedba nekaterih občin in celo upravnih enot. Na tem področju bo potrebno sprožiti nove projekte in programe prestrukturiranja. Med nje prav gotovo sodi projekt vzpostavitve enotne kontaktne točke za pridobivanje projektnih pogojev in mnenj/soglasij v bodočnosti. Brez takšnih »tehničnih uradov«, kjer bo možno na enem mestu pridobiti jasne in usklajene pogoje za priključevanje na javno infrastrukturo večjega pospeška v postopku dovoljevanja ne bo.

Kljub temu  menimo, da bodo novi zakoni bistveno prispevali k boljši regulaciji področja urejanja prostora in graditve ter kakovosti grajenega okolja, kar je pomembna predpostavka za ustreznejše delovno okolje naših članov.
Izpostavljamo nekaj pozitivnih rešitev v zakonu:
-    V zakonu je opredeljen javni interes na področju graditve objektov, v katerega so se med ostalimi uvrstili tudi trajnostni vidiki, skladnost umeščanja objektov v prostor, arhitektura kot izraz kulture in načelo kakovosti, kar vse predstavlja kakovostni temelj za večjo uveljavitev stroke.
-    Natančneje so opredeljene naloge in odgovornost investitorja, kar bo spodbudilo odgovornejše ravnanje naročnikov.
-    Predviden je integralni postopek, ki v primeru objekta z vplivi na okolje združuje postopek za pridobitev gradbenega dovoljenja in postopek presoje vplivov na okolje. Na ta način zmanjšuje investicijsko negotovost in zmanjšuje administriranje.
-    Predvidena je možnost pridobitve preddoločbe za določeno investicijsko namero, kot vmesne stopnje za pridobitev gradbenega dovoljenja, v kateri lahko investitor preveri možnosti za izvedbo projekta že pred npr. nakupom zemljišča ipd.
-    Uvaja se prijava začetka gradnje in obveznost izdelave PZI pred začetkom gradnje, kar bo pozitivno vplivalo na dvig kakovosti projektne dokumentacije in posledično gradnje, zmanjšalo improvizacijo pri gradnji in zagotovilo materialno podlago za ugotavljanje odgovornosti za napake.
-    V primeru manjših sprememb v projektu se ne bo treba vračati po novo gradbeno dovoljenje, če ne bodo poslabšale prvotno predvidenih rešitev ali povzročile neskladja s prostorskimi akti.
-    Ponovno se uvaja gradbena parcela, kar je tako kot obvezno evidentiranje veliki korak v smeri pravne države, pri čemer se zavedamo, da bo ta ukrep v začetni fazi povzročil precej zastojev v postopku.
-    Ustvarjena je osnova za elektronsko vlaganje vlog in dokumentacije.
 

Z zakoni je opravljen le del nalog reforme zakonodajnega paketa, veliko bo odvisno od podzakonskih aktov in spremljajočih projektov, ki bodo potrebni za dokončanje celotnega projekta in zastavljenih ciljev. Pri tem bo Zbornica aktivno sodelovala in se zavzemala zlasti za:
-. Funkcionalen pravilnik o projektni dokumentaciji
- Določitev izobrazbenih Platform za pridobitev licenc
- Poenotenje definicij, standardov in skupnih pravil v vseh predpisih
- Opredelitev vsebin potrebnih za dokazovanje izpolnjevanja bistvenih lastnosti državi in vsebine vloge za GD
- Sprejetje standarda storitev arhitektov in inženirjev s strani zbornic.

Z ZAID-om je stroka končno uspela dobiti svoj sektorski zakon, ki bi ga morala že veliko prej. Odsotnost ustrezne regulacije v kombinaciji s popolnoma neprimernim javnim naročanjem arhitekturnih in inženirskih storitev je v obdobju tranzicije povzročila razbohotenje anomalij in razvrednotenje stroke. Zakon vzpostavlja osnovno vez med pooblaščenim arhitektom/inženirjem in poslovnim subjektom, ki je registriran za opravljanje dejavnosti, kar bo vsekakor prispevalo k večji preglednosti in odgovornosti ter zaščito potrošnika. Trenutno je namreč v veljavi ureditev v kateri dostikrat na trgu zmagujejo poslovni subjekti brez strokovnega ozadja, posledice nestrokovnih ravnanj pa plačujejo naročniki in klavrna podoba grajenega okolja. Ker zakon temelji na minimalnem skupnem imenovalcu, so zakonske rešitve enake za vse stroke, kar ne odraža realnega vpliva na grajeni prostor in dejanske stopnje zaščite javnega interesa. Za večjo uveljavitev arhitekturne stroke si bo treba v bodočnosti izboriti ambicioznejše rešitve bodisi v okviru tega ali kakšnega drugega zakona ali pa skozi izvajanje arhitekturne politike.

Največ kopij se je v fazi priprave in sprejemanja zakonov lomilo na ZUREP-u. Sprejemanje odločitev in zakonskih rešitev je bilo še težje zaradi veliko različnih interesov, političnega naboja in različnih pogledov. V parlamentarni proceduri so na zakonsko besedilo podane številne pripombe in amandmaji. V stroki smo sicer ocenjevali, da ZUREP ni primeren za sprejem, vendar pa je dejstvo, da so vsi trije zakoni neločljivo povezani, onemogočilo ločeno obravnavo, in tako so vsi trije zakoni bili sprejeti v paketu. Sicer bi obstajala nevarnost, da bi zakoni obstali in morda v času te vlade sploh ne bi bili sprejeti.

V splošnem smo tako lahko z rezultatom zadovoljni. Predvsem Gradbeni zakon in ZAID sta relativno dobra. Gradbeni zakon prinaša nekaj funkcionalnih izboljšav, ZAID pa predstavlja prvi samostojen sektorski zakon, ki določa status arhitektom in inženirjem.

Dosegli smo torej etapno zmago, boj pa bo še dolg. Predvsem nas čaka uveljavitev strokovnih zahtev v posameznih pravilnikih, katerih določene vsebine so bile zavestno izločene iz zakonskih besedil, najvažnejši tak primer je Pravilnik o projektni dokumentaciji.

Pomemben projekt so tudi strokovne Platfofme, ki bodo določale izobrazbene pogoje za pristop k pridobitvi licence pooblaščenega arhitekta. Uvaja se namreč povsem nova licenca Pooblaščeni prostorski načrtovalec, ki bo pokrival izdelavo vseh izvedbenih aktov (po novem izvedbeni akti vsebujejo tudi nekatere, ki so bili prej planski, na primer OPN). Po novem bo pooblaščeni arhitekt imel tudi avtomatično licenco za izdelavo OPPN, kar se bo moralo odražati tudi v Platformah itd.

Obenem pa se bomo še naprej borili tudi za zakonske rešitve, kjer naše stališče ni bilo upoštevano. Na primer pri zahtevi, da mora biti pri legalizacijah poseg skladen z izvedbenim aktom, ter pri ohranitvi instituta molka organa, ki je sedaj izločen.

Kot največji uspeh si lahko štejemo, da smo uspeli doseči, da je bilo v zakonu spremenjeno določilo člena o legalizacijah, ki je omogočalo legalizacije ne glede na pogoje gradnje ter skladnost s predpisi in tudi za vnaprej. Tu smo naleteli na veliko nasprotovanje, saj je žal v velikem delu slovenske politike pojem črnograditelja sinonim za avtohtonega, arhetipskega in zvestega državljana ter volivca.

Če nam v tej točki ne bi uspelo, bi bile posledice v prostoru katastrofalne, bistveno hujše, kot jih je povzročila proslula Černačeva uredba. Predvsem pa bi bilo črnograditeljstvo sistemsko vgrajeno v našo zakonodajo tudi za vnaprej.

Marsikaj se bo v praksi seveda še pokazalo v drugačni luči, kot nam sedaj izgleda, da je v novih zakonih napisano. In na te stvari bo potrebno tudi reagirati in predlagati izboljšave. Nekatere pa so nam že sedaj poznane.

Zato nas čaka še veliko dela.

V tem trenutku pa smo lahko zadovoljni in se zahvaljujemo vsem kolegicam in kolegom, ki so pri projektu sodelovali, prav tako pa državnim uradnikom in politikom, ki so nas podprli in ki so prispevali, da so rešitve zato veliko boljše.

Aleš Prijon in Vlado Krajcar, za ZAPS




Dan arhitektov 2017 : NASELJEVANJE SPOMENIKOV

09.10.2017 18:10

 

Da bi stavba postala spomenik, mora kljubovati zobu časa. Kako se lotiti zaščite in prenove s konceptualnega, zakonodajnega in tehničnega vidika? Kako nepremično kulturno dediščino prenoviti tako, da bi ji lahko dali novo življenje in jo znova naselili? Kako omogočili njeno nadaljnjo uporabo ter jo približali potrebam in zahtevam danajšnjega časa?

Dan arhitektov je osrednji dogodek arhitektov, krajinskih arhitektov in prostorskih načrtovalcev, na katerem se srečajo člani ZAPS ter širša zainteresirana javnost.

Vabimo vas, da se nam pridužite v petek, 13.oktobra v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje, Pot na Fužine 2, Ljubljana.

Program dogodka

Na dogodku bomo podelili tudi nagrade ZAPS. Letošnji nagrajenci so.....




ČRNE GRADNJE

04.10.2017 13:54

VSESPLOŠNA LEGALIZACIJA ČRNIH GRADENJ

V sedanjem predlogu Gradbenega zakona, ki je v postopku parlamentarnega sprejemanja, je v 50. členu določeno, da se lahko črne gradnje legalizirajo praktično brez vsakršnih pogojev, če so stare 20 let. Torej so lahko neskladne z namensko rabo prostora, neskladne z določili prostorskih aktov, v nasprotju z varovalnimi režimi in tako dalje.

Ob tem takšna legalizacija ne velja le za nazaj, ampak tudi za v naprej (nima presečnega datuma), torej se s tem črnograditeljstvo sistemsko vgrajuje v sistem urejanja prostora. Vsakdo bo lahko v naprej špekuliral s črno gradnjo. Vedel bo, da ni potrebno spoštovati pravil umeščanja v prostor (celo na nezazidljivem bo lahko zidal), edino, kar bo moral skrbeti, je da bo zdržal skupaj 20 let v boju proti inšpekcijam. Če ima na primer črno gradnjo staro 15 let, mora zdržati le še 5 let, itd. Ker poznamo neodzivnost in neučinkovitost inšpekcij, si predstavljamo, kaj takšno zakonsko določilo za prostor pomeni.

Najbolj problematično pa je določilo, da morajo biti črne gradnje v 20 letnem obdobju »pretežno« nespremenjene. V pojasnilih v zakonu je navedeno, da pretežno pomeni več kot 50 %. Kaj to v praksi pomeni: Če ima na primer sosed hišo K+VP+1 starejšo od 20 let, bo lahko naslednji dan po uveljavitvi zakona nadzidal še 2. in 3. nadstropje, zahteval na Upravni enoti dovoljenje po 50. členu GZ in ga tudi dobil ! Njegova črna (neskladna) gradnja bo izpolnjevala pogoje za legalizacijo. V osnovi bo starejša od 20 let, spremenjenega dela pa bo manj kot polovico, kar je pogoj za legalizacijo. Če bo tak investitor devastiral izgled celotnega naselja in vzel sosedom minimalno sončno osvetlitev, ne bo pri legalizaciji igralo nobene vloge.

Prepričani smo, da bi ta zakonski člen izgled slovenskih naselij in kulturne krajine v kratkem času trajno in nepovratno pohabil, saj je odzivnost pri popravkih zakonov, ko bi zakonodajalec dojel kaj ga je doletelo, precej dolga. Spomnimo se samo, koliko črnih gradenj na nezazidljivem so spretneži legalizirali v le 14 dneh trajanja veljave neke verzije Uredba o enostavnih objektih v času zadnje desne vlade.

Strokovni svet ZAPS je na ta predlog reagiral z odločno zahtevo po ukinitvi 50. člena v predlogu Gradbenega zakona. Dokument objavljamo v prilogi.

Obe zbornici, ZAPS in IZS sta nastopili skupno proti 50. členu. Predloge o črtanju člena smo poslali Ministrstvu za okolje ter poslanskim skupinam v parlamentu. Naš kolega arhitekt, poslanec Branislav Rajić, je podprl obe zbornici in v zakonodajni postopek poleg ostalih predlogov, vložil tudi predlog spremembe 50. člena.

S predstavniki MOP ter ministrico Ireno Majcen smo imeli nekaj sestankov in usklajevanj. Ministrica je sprejela naše argumente in obljubila, da bo tudi MOP predlagalo vladi spremembo 50. člena tako, da zlorabe ne bodo mogoče. Določen naj bi bil presečni datum, ter črtana beseda «pretežno«, kar je ključno. Zavedati pa se moramo, da je legalizacija črnih gradenj v večinskem delu politike »bonbonček« za njihove volilce in se ji niso pripravljeni odpovedati. To veliko pove o stanju duha v deželi.

Stroka je glede tega enotna: splošna legalizacija je nepotrebna, saj so že sedaj mogoče posamezne legalizacije, če se lokalna skupnost z njimi strinja – preko sprememb izvedbenih in prostorskih aktov.

Splošna legalizacija je tudi družbeno nepravična. Nagrajuje kršitelje zakonov in se norčuje iz državljanov, ki predpise spoštujejo. V priviligiran položaj postavlja bolje omrežene in bogatejše, saj bodo v sistemu pritožb lažje dosegli 20 let zavlačevanja.

Na včerajšnji seji Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor Državnega zbora RS, je bil sprejet amandma MOP (50. člen se črta, pogoji se prenesejo v 114. člen), ki vsebinsko povzema predlog ZAPS in IZS. V amandmaju je določen presečni datum (legalizacija ne velja več vnaprej), in določeno je, da mora biti nelegalna gradnja gabaritno nespremenjena, kar onemogoča špekulacije z dozidavami. Čeprav niso bili sprejeti tudi naši poredlogi, da mora biti legaliziran objekt skladen tudi z izvedbenimi akti, so največje nevarnosti za prostor kljub vsemu preprečene.

Amandma sicer še ni garancija, da bo sprejet tudi na seji Državnega zbora, je pa to zelo verjetno.

Zato apeliram na vse vas, kolegice in kolegi, da aktivno opozarjate na nesprejemljivost legalizacije brez potrebnih pogojev in s tem prispevate tako k temu, da bo v zakonu sprejeto ustrezno določilo, kakor tudi k zavedanju širše javnosti o pomenu kvalitete grajenega okolja.

Aleš Prijon, predsednik ZAPS




BOJ ZA CENIK

18.09.2017 14:30


Država ZR Nemčija je v sodnem postopku z Evropsko Komisijo zaradi zaščite Tarifnega pravilnika, ki določa cene arhtitekturnih in inženirskih storitev (HOAI).

Evropska komisija želi ZR Nemčijo prisiliti k umiku Tarifnega pravilnika, ker naj bi le ta omejeval dostop drugim arhitektom na Nemški trg. Stališče stroke je nasprotno: da pravilnik ne omejuje dostopa, pač pa ščiti kvaliteto projektantskih storitev na trgu.

Evropska zveza arhitektov (ACE) ter Nemška zveza arhitektov (BAK) sta pozvali ostale države Evropske unije, da podprejo državo Nemčijo v tem sporu. Zato sta obe zbornici, ZAPS in IZS pozvali Vlado republike Slovenije, da se v tožbo aktivno vključi na strani Nemčije.

Strokovno odločitev za vlado pripravlja MOP. Odločitev bo pokazala, ali naša država podpira kvaliteto prostora in arhitekturnih storitev, ali pa nasprotno, neoliberalistično zbijanje cen, ne glede na družbene stroške. Pokazala bo, ali se po mentaliteti uvrščamo v Evropsko jedro, ali bolj v Višegrajsko druščino. Do sedaj država ni pokazala posebnega razumevanja za zaščito projektantskega dela, res pa je tudi, da naša zbornica v tem boju ni bila posebno aktivna.

Cenik je po mnenju obeh zbornic eden temeljnih vzvodov za zagotavljanje kvalitete arhitekturnih in inženirskih storitev in zato eno temeljnih področij našega skupnega zavzemanja.

Aleš Prijon, predsednik ZAPS

 

 

 Pismo Vladi RS za podporo pri obrambi HOAI

Poklicni zbornici ZAPS in IZS sta na Vlado RS naslovili prošnjo, da podpre vlado Zvezne Republike Nemčije (ZRN) pri obrambi nemškega Tarifnega pravilnika za storitve arhitektov in inženirjev (HOAI) v sodnem postopku na Evropskem sodišču (ECJ).
Evropska komisija je dne 17. novembra 2016 v mesečnem paketu odločitev o kršitvah 258. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije sklenila, da bo Zvezno Republiko Nemčijo zaradi nepripravljenosti, da umakne tarifni pravilnik, tožila. Sodni postopek je že bil objavljen v Uradnem listu EU (Action brought on 23 June 2017 — European Commission v Federal Republic of Germany (Case C-377/17) (2017/C 269/19).
Evropska komisija zatrjuje, da so zavezujoče najnižje in najvišje tarifne postavke Tarifnega pravilnika HOAI v neskladju z evropskim pravom, zlasti 15. členom EU Direktive o storitvah na notranjem trgu (Direktiva 006/123/EC) in omejuje pravico ustanavljanja v skladu z 49. členom Pogodbe o delovanju Evropske unije. Evropska komisija je prepričana, da zavezujoče tarife za arhitekturne in inženirske storitve neupravičeno omejujejo arhitekte in inženirje iz drugih držav članic EU pri ustanavljanju arhitekturnih ali inženirskih birojev v ZRN.
 

Celotno pismo si lahko preberete tukaj.
 




ARHITEKTURA = DRŽAVA

08.09.2017 13:24

Prejšnji teden je Vlada RS sprejela dokument »Arhitekturna politika«. Velik uspeh za našo stroko in njeno družbeno priznanje.

Evropska Unija je v svojih dokumentih arhitekturo opredelila kot temeljni element kulture in življenja. Države je zavezala upoštevati arhitekturo v svojih politikah.

Kot temeljni, načelni dokument, ki opredeljuje vlogo arhitekture v Slovenski družbi in določa zahteve in usmeritve za implementacijo arhitekturnih politik, je vlada po več letih in veliko vloženega dela naših kolegov, sprejela dokument Arhitekturna politika (julij 2017). Dokument je vsebinsko zavezujoč v prihodnjih dejanjih države.

Za odločilen prispevek k temu uspehu stroke se zahvaljujemo svojim kolegom, ki so največ prispevali k nastanku dokumenta: Mihi Dešmanu, Ilki Čerpes, Vladu Krajcarju ter Saši Ostanu.

Posebna zahvala gre tudi kolegici Barbari Žižič z Ministrstva za kulturo, ki je osebno zaslužna, da je država projekt tudi izpeljala. Ter seveda zadnjima kulturnima ministroma, Julijani Bizjak Mlakar in Tonetu Peršaku, za podporo.

Aleš Prijon, predsednik ZAPS

 

 VLADA JE SPREJELA ARHITEKTURNO POLITIKO

Vlada RS je na današnji seji sprejela Arhitekturno politiko Slovenije »Arhitektura za ljudi«. Sprejem sledi veljavnemu Nacionalnemu programu za kulturo, ki je kakovostno arhitekturo prepoznal kot eno izmed samostojnih področji širšega javnega interesa na področju kulture, ki tako kot druga področja, potrebuje politiko varstva in razvoja.

Evropska unija je v svojih dokumentih kulturnih politik opredelila arhitekturo kot temeljni element kulture in življenja v uniji, hkrati pa Slovenija teh spoznanj ni implementirala v nobeno sektorsko politiko. Posledice odsotnosti področja arhitekture se kažejo v nižanju kakovosti življenja in življenjskega okolja ter dejanske vrednosti prostora.

Zato je Ministrstvo za kulturo že pred časom spodbudilo pripravo arhitekturne politike, s ciljem povezave vseh ključnih vladnih resorjev za dosego večje družbene odgovornosti posegov v prostor, trajnostnega razvoja našega skupnega prostora in višje kakovosti bivanja.

Arhitekturna politika v ospredje postavlja posameznika, ki ima pravico do urejenega, ekonomičnega, zdravega, varnega in do okolja prijaznega grajenega prostora. Cilji arhitekturne politike so skladni z aktualnimi evropskimi razvojnimi politikami: kakovostna arhitektura, pametna rast, trajnostna razvoj in vključujoča arhitektura.

Vsebina arhitekturne politike in zlasti razvojne pobude se ravnajo po usmeritvah obstoječe finančne perspektive EU, sledijo pa naslednjim razvojnim izzivom: kakovostna arhitektura je zdrava, varna, do okolja prijazna in ekonomična; inovativna arhitektura je spodbuda za gospodarsko rast in blaginjo ljudi; urejena dejavnost arhitekture je pogoj za uresničitev njene ustvarjalne in povezovalne moči; kulturna dediščina je aktivno vključena v današnje razvojne izzive, saj tvori jedro trajnostne družbe in nacionalne kulturne identitete; arhitektura javnih zgradb in javnih površin je zgled in spodbuda za javne in zasebne investicje; mednarodni prostor je za arhitekturo pomembno področje razvoja in priložnosti.

Arhitekturna politika predstavlja okvir za dolgoročno razpravo o nacionalni arhitekturni politiki in je podlaga za sprejem zakonodaje, ki bo imela neposredni vpliv na kakovostno oblikovan prostor in arhitekturo. Izvajanje arhitekturne politike bo spremljalo koordinacijsko telo, ki ga bo imenovala Vlada RS.




Ponovitev volitev 2017 za regijo 02 Maribor

08.09.2017 10:59

V skladu s 18., 31. in 43. členom Statuta Zbornice za arhitekturo in prostor Slovenije je predsednik Zbornice za arhitekturo in prostor Slovenije dne 7.9.2017 sprejel
 
SKLEP O RAZPISU PONOVITVE VOLITEV za člane skupščine - PREDSTAVNIKE REGIJE MARIBOR
 
1. S tem sklepom se razpisujejo ponovne volitve za člane skupščine Zbornice za arhitekturo in prostor Slovenije (v nadaljnjem besedilu: ZAPS) – predstavnike regije 02 Maribor.
2. Vse postopke v zvezi s kandidiranjem in volitvami vodi volilna komisija v sestavi:
• Predsednica Jadranka Grmek, univ.dipl.inž.arh.
• članica Branka Arnautovič, univ.dipl.inž.arh.
• in član Tomaž Čeligoj, univ.dipl.inž.arh..
3. Volilna komisija do začetka kandidacijskega postopka pripravi volilni imenik, obrazec za kandidiranje in na podlagi števila članov po regijah določi število predstavnikov regije Maribor v skupščini.
4. Kandidacijski postopek traja od 26. septembra do 25. oktobra 2017. Volilna komisija najpozneje prvi dan kandidacijskega postopka pošlje članom zbornice pozive za kandidaturo na volitvah z obrazcem ter objavi volilni imenik.
5. Veljavne so kandidature, ki so prispele oziroma so bile oddane priporočeno na naslov ZAPS najpozneje 25. oktobra 2017.
6. Volitve članov skupščine – predstavnikov regije Maribor bo potekalo od 14. novembra do 28. novembra 2017. Volilna komisija mora najpozneje do 14. novembra 2017 objaviti kandidatno listo ter poslati članom vabila za volitve z glasovnicami.
7. Veljavne so glasovnice, ki so prispele oziroma so bile priporočeno oddane na naslov ZAPS najpozneje 28. novembra 2017.
8. Volilna komisija razglasi volilno udeležbo, rezultate volitev ter pripravi volilno poročilo najpozneje do 5. decembra 2017. Volilna komisija bo volilno poročilo predložila v potrditev skupščini zbornice.
9. Skupščina zbornice na podlagi rezultatov ponovljenih volitev potrdi mandate izvoljenih kandidatov za člane skupščine – predstavnike regije Maribor.
 
  

Volilni imeniki bodo dostopni v rubriki "O zbornici", na podstrani "Volitve 2017".




Nagrada Piranesi 2017 - razpis

01.09.2017 12:50

Na spletni strani PIDA je objavljen letošnji razpis za nagrado Piranesi, ki nagrajuje najboljše arhitekturne realizacije, nastale v zadnjih dveh letih na območju centralne Evrope.
Sodelujoče dežele so Avstrija, Češka, Grčija, Hrvaška, Italija, Madžarska, Slovaška in Slovenija.
Sodelujoče fakultete so Ljubljana, Maribor, Zagreb, Split, Trst, Pescara, Gradec, Dunaj, Spittal, Budimpešta, AA London in Thessaloniki.
Arhitekti zgoraj naštetih dežel se lahko prijavijo za nagrado Piranesi preko nacionalnih selektorjev. Vsak nacionalni selektor bo izbral 5 realiziranih arhitekturnih del, zgrajenih v zadnjih dveh letih.
Študenti zgoraj omenjenih arhitekturnih fakultet se lahko za študentsko priznanje Piranesi prijavijo preko študentskih selektorjev svoje fakultete. Vsak študentski selektor bo izbral dva realizirana ali nerealizirana projekta, nastala v zadnjih dveh študijskih letih.
Selektorji imajo pravico podati svoje predloge. Selekcija se opravi vsako leto konec oktobra. Izbrani nominiranci bodo s strani selektorja ali organizatorja pravočasno obveščeni o nominaciji. Pripraviti bodo morali svoj razstavni plakat v pdf formatu in ga po mailu ali preko WeTransferja poslati organizatorju.

Vabljeni k prijavi svojih arhitekturnih del.

Razpis>>




Osnutek Zakona o varstvu okolja v javni obravnavi

25.07.2017 12:52

Ministrstvo za okolje in prostor vabi k oddaji pripomb in predlogov na Osnutek Zakona o varstvu okolja.
Rok za posredovanje pripomb in predlogov je ponedeljek, 11.9.2017, na e-naslov: gp.mop(at)gov.si.

Osnutek Zakona o varstvu okolja




Zloženka »Mestni plakat«

08.06.2017 14:40

Zbornica za arhitekturo in prostor Slovenije je izdala informativno zloženko »Mestni plakat in oglaševanje v odprtem javnem prostoru«. Prostorski načrtovalci in arhitekti ugotavljamo, da se zaradi oglaševanja na prostem pojavljajo prostorski konflikti. Pred vami so razmišljanja, ki govorijo o različnih pristopih k njihovemu razreševanju, vsem pa je skupna ugotovitev, da je treba o oglaševanju na prostem razmišljati skupaj z javnim prostorom.

Ko načrtujete ali prenavljate trge, ulice, ceste ali druge odprte javne površine, ne pozabite na ustrezno umeščanje površin za oglaševanje - mestnih plakatov. Pri tem upamo, da vam bodo naša razmišljanja v pomoč. Besedila so v celoti dostopna na naši spletni strani mestniplakat.zaps.si Upamo, da vam je bo vsebina v pomoč.

Nekaj tiskanih zloženk je na voljo na ZAPS, Vegova 8, Ljubljana v času uradnih ur.

Morebitne komentarje ter povratne informacije prosimo posredujte na mail mika.cimolini@zaps.si Za vaše sodelovanje se vam že vnaprej najlepše zahvaljujemo!




Stanje arhitekturne stroke v Evropi - Sektorska študija ACE

31.05.2017 10:34

Peta izdaja Sektorske študije ACE o stanju arhitekturne stroke v Evropi kaže, da se po gospodarski krizi leta 2008 arhitekturna stroka in poklicno delovanje arhitektov mogoče stabilizira in nakazuje določene pozitivne trende.

Sektorska študija je bienalna raziskava, ki jo naroča ACE in, ki zbira ter analizira statistične, sociološke in ekonomske podatke o evropskih arhitektih, trgu arhitekturnih storitev in arhitekturnih birojev. Rezultati so predstavljeni v obliki grafov, tabel in zemljevidov s spremljajočimi razlagami. Za vsako državo, ki je sodelovala v raziskavi je izdelana izkaznica, ki predstavlja vse zbrane podatke o tej državi.
Študija je nastala na podlagi odgovorov 27.000 arhitektov iz 27 evropskih držav. Izdaji iz 2016 so dodana nova področja raziskav, zaradi česar predstavlja najbolj obsežno raziskavo in referenčno orodje za vse, ki jih zanima arhitekturna stroka, poklic arhitekta in kakovost grajenega okolja.
Raziskava potrjuje, da je arhitektura rastoč poklic - število arhitektov v Evropi-31 - se ocenjuje na okoli 600.000, kar je 4% porast od leta 2014. Čeprav je pot do ravni, na kateri je bil poklic pred letom 2008 še kar dolga, Študija razkriva številne znake okrevanja trga arhitekturnih storitev in pozitivne obete za poklic: vrednost trga arhitekturnih storitev je narasla; povprečni prihodki so višji pri večini podjetij; število neodvisnih arhitektov je upadlo - kar nakazuje, da se arhitekti vračajo k bolj formalni zaposlitvi znotraj podjetij; in še bolj pomembno, arhitekti v večin držav so optimistični glede svoje prihodnosti, ter pričakujejo več dela v prihajajočem letu.
Vendar pa pozitivni povprečni trendi na evropskem nivoju ne morejo zakriti  dejstva, da se situacija po Evropi razlikuje - rast je šibkejša na jugu in nič kaj presenetljivo ni, da so napovedi tam bolj pesimistične.
"Sektorska študija z vsemi zbranimi in obdelanimi statističnimi podatki nepogrešljivo prispeva k kredibilnosti in kompetentnosti ACE v odnosih s tvorci politik v EU in na nacionalnem nivoju ter omogoča učinkovito vodenje politik ACE" pravi Predsednik ACE Luciano Lazzari. Pomaga nam tudi bolje razumeti, kako je na poklic vplivala in ga spremenila gospodarska kriza in ponuja podrobno sliko nove realnosti, s katero se sooča arhitekturna stroka," dodaja.
Sektorsko študijo 2016 ACE lahko prevzamete s spletne strani ACE v angleščini in francoščini.




Vlada sprejela predloge zakonov iz svežnja gradbene in prostorske zakonodaje

26.05.2017 16:58

Vlada je na seji dne 24.05.2017 potrdila predlog Zakona o urejanju prostora (ZUreP-2), in tako kompletirala sveženj prostorske in gradbene zakonodaje, ki vsebuje še Gradbeni zakon (GZ) in Zakon o arhitekturni in inženirski dejavnosti (ZAID), ki ju je vlada že potrdila na seji dne 17.05.2017. Vlada bo vse predloge zakonov predložila Državnemu zboru RS v sprejetje po rednem zakonodajnem postopku.

Novica MOP ZUreP >>
Novica MOP GZ, ZAID >>

Predlog Gradbenega zakona>
Predlog Zakona o arhitekturni in inženirski dejavnosti>
Predlog Zakona o urejanju prostora>

 




MOP - Priročnik o inkluzivnem oblikovanju in dostopu do informacij, MJU - Smernice za javno naročanje gradenj

31.01.2017 17:00

Ministrstvo za okolje in prostor je v sodelovanju s predstavniki različnih invalidskih organizacij in kot nadaljevanje dela v zvezi s pripravo Pravilnika o univerzalni gradnji, izdal priročnik z naslovom Inkluzivno oblikovanje in dostop do informacij >>.
Priročnik obravnava vsebine, ki se nanašajo na prikaz raznih informaciji v prostoru s ciljem enakopravnega sodelovanja vseh uporabnikov javnih prostorov in javnih storitev, tudi invalidov. Invalidi in druge funkcionalno ovirane osebe so enakopravni z drugimi uporabniki prostora in storitev, kar vključuje tudi enakopraven dostop do informacij.
Konvencija Združenih narodov o pravicah invalidov zavezuje k sprejemanju ustreznih ukrepov, s katerimi se razvijajo, širijo in spremljajo uveljavljanje minimalnih standardov in smernic za dostopnost objektov, naprav in storitev, ki so namenjeni javnosti ali se zanjo opravljajo, ter omogočijo izobraževanje vseh, ki jih zadeva urejanje dostopnosti, s katero se srečujejo invalidi.
Priročnik je namenjen projektantom, oblikovalcem, investitorjem, odgovornim v javnih ustanovah in vsem, ki kakorkoli s svojimi dejanji vplivajo na podajanje informacij v prostoru.

Priročnik >>

 


 

Ministrstvo za javno upravo je v sodelovanju z Gospodarsko zbornico Slovenije in Obrtno-podjetniško zbornico Slovenije ter mnogimi drugimi deležniki s področja gradbeništva pripravilo Smernice za javno naročanje gradenj >>.
Na voljo bodo vsem deležnikom kot orodje in zbirka priporočil za lažje delo na področju javnih naročil v gradbeništvu. Smernice bodo strokovni sodelavci Direktorata za javna naročila v prihodnje postopoma predstavili različnim deležnikom, ki bi jim utegnile biti uporaben in dobrodošel priročnik pri delu.

Smernice temeljijo na izhodiščih, ki jih določa ZJN-3, vsebujejo pa pravne podlage, ki so pomembne pri javnem naročanju gradenj, napotila za vodenje in načrtovanje gradnje, način izračuna ocenjene vrednosti, prav tako zajemajo primerne načine določanja pogojev za sodelovanje, tako tehničnih, kot tudi kadrovskih in finančnih. Vsebujejo tudi primere ustreznega definiranja referenc za različne objekte. Velik poudarek smernic je zlasti na naboru in opisu meril za izbor ponudnika, ki niso zgolj kakovostne narave, temveč tudi okoljske in socialne. Smernice pojasnijo tudi vidike neobičajnih nizkih ponudb in napotila glede primerne uporabe gradbene pogodbe.
Namen smernic, ki so že tretje v nizu, ki jih je ministrstvo pripravilo v sodelovanju s širšo strokovno javnostjo, je tako povečati kompetence uslužbencev, ki se ukvarjajo z oddajo javnih naročil na področju gradnje in dvigniti kvaliteto investicij v javnem naročanju.

Smernice >>




 arhiv novic:

november 2017
oktober 2017
september 2017
julij 2017
junij 2017
maj 2017
april 2017
marec 2017
februar 2017
januar 2017

december 2016
november 2016
oktober 2016
september 2016
avgust 2016
julij 2016
maj 2016
april 2016
marec 2016
februar 2016
januar 2016

december 2015
november 2015
oktober 2015
september 2015
avgust 2015
julij 2015
junij 2015
maj 2015
april 2015
marec 2015
februar 2015
januar 2015

december 2014
november 2014
oktober 2014
september 2014
julij 2014
junij 2014
maj 2014
april 2014
marec 2014
februar 2014
januar 2014

december 2013
november 2013
oktober 2013
september 2013
avgust 2013
julij 2013
junij 2013
maj 2013
april 2013
marec 2013
februar 2013
januar 2013

december 2012
november 2012
oktober 2012
september 2012
avgust 2012
julij 2012
junij 2012
maj 2012
april 2012
marec 2012
februar 2012
januar 2012

december 2011
november 2011
oktober 2011
september 2011
avgust 2011
julij 2011
junij 2011
maj 2011
april 2011
marec 2011
februar 2011
januar 2011

december 2010
november 2010
oktober 2010
september 2010
avgust 2010
julij 2010
junij 2010
maj 2010
april 2010
marec 2010
februar 2010
januar 2010

december 2009
november 2009